The Franchise Day

The Franchise Day är en årlig återkommande dag som Franchise Group arrangerar. Den är en värdefull kunskaps- och inspirationsdag om att starta och driva franchisekedja. Vi bjuder in spännande franchisekoncept och duktiga företagsledare som delar med sig av sina insikter och erfarenheter kring franchising. Mängder av goda råd, intressanta företagsresor och värdefulla tips är vad vi lovar denna dag! Vi har även på plats en grupp av franchiseexperter som berättar om hur man gör när man vill starta och utveckla en franchisekedja. Det här en dag som du inte får missa!

Ladda ned 2017 års program här!

11 maj 2017 i Stockholm

Talare på The Franchise Day 2017:

  • Mats Hörnell, vVD Wayne's Coffee - Vinnare av "årets franchisekedja"
  • Christian Hedborg, Vet Family
  • Tim Biörck Eliasson och Carina Johnsson, Husse
  • Leif Sager, grundare Puls & Träning
  • Klas Hedlund, ägare Miljönären

För åttonde året i rad gick The Franchise Day av stapeln hos Marginalen Bank. Under dagen fick vi lyssna till Mats Hörnells berättelse om hur Wayne’s Coffee blev Sveriges första och enda KRAV-märkta cafékedja och hur de arbetar med att ständigt ligga i framkant i miljöfrågan vilket har blivit en viktig faktor i den framgångsrika franchisekedjans.Tim Biörck Eliasson från Husse delade med sig av erfarenheterna kring företagets internationella expansion och vägen till att idag finnas i närmare 50 länder världen runt där ett starkt och sammanhållet varumärke har en nyckelroll. Puls & Tränings grundare Leif Sager tog med oss på företagets resa mot 70 gym med hjälp av franchising, och berättade även hur företagets strategiska krishantering och tydliga vision löste motgångarna som uppkom på vägen.

Klas Hedlund från Miljönären diskuterade utmaningarna kring att använda sig av franchising i en annars konservativa måleribranschen och om framgångsfaktorerna som har gjort företaget till ett av de största i sin bransch. På plats var även Christian Hedborg, konceptutvecklare på partnerkedjan VetFamily som berättade om hur företaget snabbt har lyckats etablera sig i Sverige med hjälp av en kedjestruktur.

Under dagens fördjupningsblock fick deltagarna lära sig mer av Chainintra om hur franchisekedjor kan tackla digitaliseringens utmaningarna. Franchise Groups seniorkonsult TG Mårtensson tillsammans med Lukas Holmberg från Baker & McKenzie Advokatbyrå gav handfasta tips på hur olika kedjestrukturer passar beroende på franchisegivare, sektor eller land och om vikten av att bygga en avtalsstruktur som ger rätt effekt. Deltagarna fick av Franchise Groups seniorkonsult Pär-Erik Åhnberg veta mer om hur man går tillväga när man vill starta en franchisekedja.

Franchise Group vill tacka alla talare, deltagare och vår huvudpartner Marginalen Bank samt våra samarbetspartners Chainintra och Baker & McKenzie Advokatbyrå för en dag fylld av erfarenhetsutbyte och inspirerande möten!

Hoppas vi ses nästa år!

 

Huvudpartner

Partner