Butiksloppis växer med fler butiker

Att återanvända ligger i tiden och nu väntar Butiksloppis på sitt svenska genombrott

I tidningen Market kan vi i nummer 9-10 på sidan 12 läsa en artikel om företaget och franchisekedjan Butiksloppis. De beskriver sig som Blocket, fast i verkliga livet, och precis som de säger är det helt rätt i tiden! Med den gröna vågen som många gärna hoppar på idag när det gäller både kläder, möbler, mat och återvinning är det inte mer än rätt att kedjan nu växer med fler butiker. De har funnits i Sverige i två år, men finns i Finland sedan långt tillbaka och omsätter där miljardbelopp.

Upplägget för Butiksloppis fungerar på följande sätt. Säljaren hyr ett skåp eller en golvplats i butiken, betalar för en period och lämnar sedan sina saker som är till salu på platsen med pris på varorna. Sedan sköter butiken försäljning samt avräkning. För konsumenterna är det som att gå på en loppis som är öppen dagligen, precis som en butik, där man även slipper prutningen.

 

Källa: Market, Nummer 9-10 1 mars 2017