Fem framgångsfaktorer i franchisekedjan

För att lyckas attrahera franchisetagare, få dem att köpa in sig i kedjan och sedan stanna kvar måste fördelarna vara tydliga. För en långsiktig framgång krävs rätt förutsättningar. Framgångsrika franchisekedjor har generellt ett antal grundelement gemensamt. Dessa är: lönsamhet, multiplicerbarhet, attraktionskraft, människorna bakom och enhetlighet och kvalitetssäkring.  

1. Lönsamhet

En grundförutsättning för långsiktig överlevnad och utveckling för franchisekedjor är en fungerande och lönsam affärsidé. De kedjor som har egen produktion av varor blir ofta marginalvinnare medan kedjor med starka huvudleverantörer brukar kunna pressa inköpspriserna ordentligt. Däremot kan de kedjor som jobbar med ett flertal små leverantörer ofta få pressade marginaler som följd. Tillräckliga marginaler, inte allt för höga omkostnader och en marknad med stabil efterfrågan är således viktiga förutsättningar. För kedjor som går från filialenheter till att öppna upp franchiseenheter kräver det att lönsamheten räcker till båda parter. Franchisegivaren ska leva på franchisetagarens avgifter och i regel krävs det ett flertal franchisetagare innan man kan börja tjäna pengar på sin franchiseverksamhet. 

2. Multiplicerbarhet

För att en franchisekedja ska nå framgång krävs det att affärskonceptet går att definiera och beskriva för att kunna upprepas. Enkla och tydliga budskap till kunden och där de kulturbärande delarna går att överflytta till de nya enheterna inom kedjan gör att konceptet går att greppa. Multiplicerbarheten underlättas om uppstartandet av den nya enheten stöttas av tydliga instruktioner, checklistor och där valet av leverantörerna präglas av volym och snabbhet. 

3. Attraktionskraft

Att ingå ett franchiseavtal är lite som att ingå ett äktenskap. För att nå framgång krävs det att franchisetagaren och franchisegivaren tycker om varandra. Franchisetagaren attraheras av ett starkt och/eller spännande varumärke, en snygg profil, en härlig affärskultur och engagerade medarbetare. Detta är alla faktorer som bidrar till att man ser ett värde i att vara med i franchisekedjan. Som franchisegivare är det därför viktigt att alltid arbeta med att förstärka dessa saker. 

4. Människorna bakom

Som franchisegivare gäller det att man brinner för sin affärsidé och kan förmedla sin vision, du är medryckande och outtröttlig - en eldsjäl med näsa för affärer. Man brukar säga: “Hellre en bra person och en dålig affärsidé än tvärtom”. Dessa eldsjälar vill dela med sig av sin kunskap och göra andra i kedjan till “företagshjältar”. Som franchisegivare behöver man våga släppa ifrån sig sina affärshemligheter till franchisetagarna och besitta en generositet att vilja dela med sig och lära ut. Personlighetsdragen som ofta kännetecknar så kallade eldsjälar är: tro, ork, karisma, passion, engagemang, vision, medryckande ledarskap, vilja och förtroendeingivande. 

5. Enhetlighet och kvalitetssäkring

Som franchisegivare behöver man kontinuerligt se till att en viss kvalitet upprätthålls. Detta kan ske genom att utbilda och överföra know-how initialt och fortlöpande. Om det inte sker en uppföljning, kontroll och mätning i vad som utförs och hur det går är risken stor att franchiseenheterna utvecklas på olika sätt och med varierande kvalitet. På lång sikt kommer i så fall varumärkets värde att urvattnas. Om alla enheter har samma varumärke och profil, liknande sortiment och erbjudande så går det att jobba med en gemensam och kraftfull marknadsföring för kedjan. Som kund vill man känna igen sig och veta vad man kan förvänta, detta skapar förtroende och köptrygghet. Att jobba med enhetlighet genom hela kedjan är nyckeln till framgångsrik gemensam marknadsföring som många gånger är bakgrunden till succé.