Franchisetagarens organisation

Franchisetagaren är en juridisk person som ägs av en eller flera fysiska och/eller juridiska personer. Ägaren eller ägarna till bolaget som innehar franchiserätten (franchisetagaren) driver en eller flera franchiseenheter. Brukligt är att varje enhet lyder under eget avtal även om franchisetagaren kan vara densamma. Att verka som franchisetagare innebär alltså att driva verksamhet i ett aktiebolag, handelsbolag eller som enskild firma och med egen finansiering och redovisning samt med ansvar till kunder, personal och myndigheter.

Verkställer affärsidén lokalt

Franchisetagaren ska se till att affärsidén omsätts i praktiken. Att verksamheten kommer igång och sedan med ambitionen att växa och ta stigande marknadsandelar. Franchisetagaren blir utbildad, får stöd och support för detta, och har Handboken och andra instruktioner som ledstjärna för att kunna jobba mot uppsatta mål.

Försäljning

I alla affärsdrivande verksamheter är försäljning det centrala. Franchisetagaren är ansvarig för att få ihop den egna försäljningen men får genom varumärket, central marknadsföring och eventuell central försäljning grundläggande förutsättningar för att lyckas.

Lokal marknadsföring

Medan franchisegivaren jobbar med den centralt varumärkesbyggande marknadsföringen till nytta för alla, jobbar franchisetagaren med den lokala som syftar till att driva försäljning i den egna enheten. Lokal marknadsföring kan t. ex vara aktiviteter på sociala medier, produktsampling, lokala tidningsannonser, radio, kundevent, sponsring, gerillamarknadsföring mm.

Kundrelation

Franchisetagaren har den direkta kundrelation såväl praktiskt som juridiskt och ansvarar för att vårda och utveckla denna. I relationen till kunden ska det tydliggöras att det är franchisetagaren som är säljaren. Detta görs t. ex genom att ange franchisetagarens juridiska bolagsnamn på kvitto, faktura, offert etc. samtidigt som kedjevarumärket profileras.

Personalfrågor

Franchisetagaren anställer sina medarbetare och ansvarar för ledarskapet, utbildning och kompetensutveckling samt bestämmer arbetstider och lönevillkor. Franchisetagaren har ofta god nytta av franchisegivarens erfarenheter och råd i dessa frågor. Ofta tillhandhåller franchisegivaren personalpolicy, förslag på anställningsavtal, rådgivning mm.

Ekonomi, administration och rapportering

Franchisetagaren ansvarar normalt för de egna dagliga administrativa rutinerna såsom redovisning av kassa, kontering mm, men också den långsiktiga planeringen och arbetsuppgifter i form av budgetarbete, bokföring, revison, skattefrågor etc.

Franchisegivaren har oftast krav på rapportering och nyckeltalsredovisningar från franchisetagarna. Hur frekventa rapporterna ska vara skiljer sig åt. Det kan vara dagligen, veckovis, månadsvis eller annat intervall beroende på systemets art.

Deltar i utvecklingen

Många bra idéer kommer ofta från franchisetagarna som befinner sig närmast kunden. Det blir dock svårt för franchisegivaren att hantera alla idéer om de kommer flygande från alla franchisetagare på ett ostrukturerat sätt. Franchisegivaren bör därför sätta upp en struktur hur idégivningen ska gå till, och sedan även hur idéerna eventuellt ska implementeras. Idéer måste ofta sållas bort ifall de bara är fördelaktigt för den enskilda franchisetagaren och inte för hela kedjan. Vanligt är att den som har en bra idé får testa på sin enhet under en tidsbegränsad period. Om det faller väl ut så kan franchisegivaren ta beslut om att detta ska införas i hela kedjan. 

Artiklen är ett blogginlägg ur Kristina Låftmans bok "Franchising: en introduktion". Den finns att köpa här.