Linda Sandkvist från X-Shape ny krönikör på Franchise Group

 

Vi kedjor som valt franchise som expansionsmetod har alla liknande utmaningar med att rekrytera franchisetagare och förklara vad franchise egentligen är. På X-shape Fitness jobbar vi dessutom med en träningsmetod som vid första anblicken verkar för bra för att vara sann, bara för att göra det hela lite krångligare. 

När jag blev tillfrågad av Kristina Uhrgård, vd för Franchise Group och medlem i vårt Advisory Board, om jag ville skriva krönikor för dem så gjorde jag som jag alltid brukar göra när jag får ett roligt uppdrag. Jag sa ja direkt. Just då var vi mitt i processen att rekrytera nya franchisetagare och vår EMS-studio i Vasastan rullade på som tåget. Jag, som även själv hoppar in som tränare för att spara pengar i kistan till expansion, tänkte optimistiskt att det där med att skriva - det kan jag ju, gammal journalist som jag är! Dock är jag lite sämre på att skapa fler timmar på dygnet och att klona mig, men skam den som ger sig. 

Vardagens vedermödor, glädjeämnen, lyckofontäner och irritationsbrunnar kan nog roa, eller funka som inspiration. Men så kom en utmaning som är helt omöjlig att utelämna i en krönika i dag, det lilla bolliknande viruset som sprider sig som en löpeld över världen och vars konsekvenser vi har svårt att överblicka i dag. Det blev helt plötsligt svårt att vara lite lagom putslustig i en krönika även om jag är helt övertygad om att humor är räddningen i många situationer.

 

De tunga filerna tuggar långsammare än klister i tuggummi och jag sitter på helspänn för att inte wi-fin ska koppla ifrån innan filerna går iväg till reklambyrån. Jag måste hinna med att uppdatera hemsidan, betala ut lön och arvoden, svara på några mejl, bokföra kvitton, planera om några möten och ringa till banken innan det är dags att svida om till träningskostymen. Det kommer att bli en lång kväll för efter träningspassen är det dags för möte med franchisetagaren i Solna. 

Anslutningen bryts och jag springer i full galopp ut i vardagsrummet för att få uppkoppling igen. Telefonen ringer och jag sladdar ner i soffan och försöker låta lagom avspänd när jag svarar - Nej tack, jag behöver inte byta telefonabonnemang, men ibland känns det som jag behöver byta telefonnummer när säljare nr 18 ringer för att presentera sin unika produkt.

 

När jag kliver in genom dörren till vår studio i Vasastan är Annika redan där och en kund sitter i soffan, tack gode för det. Vi har några tappra själar kvar. 

”Har du ett annat jobb också?” frågar hen vänligt och nyfiket och jag tänker att det nog inte är idé att förklara arbetet som vd för en franchisekedja. Jag bjuder på en rejäl, härlig träningsvärk i stället och hoppas att vi inte ska få mer kundtapp än vi redan har och att krisen ska blåsa över snabbt. 

 

Den taskiga uppkopplingen på mitt wi-fi har med det bolliknade viruset att göra. Dock inte telefonförsäljarna och på ett sätt är jag glad att vissa saker i alla fall inte förändras. Jag hann det jag skulle och jag hann ringa banken. En förstående bank som hjälper vår kedja så gott den kan genom den här krisen. Vi är många som drabbas på olika håll och självklart är det mest synd om dem som är och blir sjuka i detta virus. Dock känns det inte meningsfullt att mäta grader i helvetet, det här är vårt levebröd och vår baby. Vi har en ny realitet att förhålla oss till, en ovisshet som gör det väldigt svårt att planera nästa steg. Vem ska våga bli franchisetagare i dessa tider? Kommer vi att klara oss igenom detta? 

 

Jag tror det är viktigt att våga prata om våra framgångar, misslyckanden och kriser. Många av oss kommer att ha det oerhört jobbigt framöver. När det gäller franchise hör jag också ofta människor säga ”jag går hellre till den lokala lilla affären/restaurangen/fiket etc än till stora kedjan. Jag ser det alltid som min uppgift, ombedd eller inte, att förklara att kedjan kan bestå av småföretagare som driver sina egna ställen med sitt egna bolag, men har hyrt varumärket. För så här är det, den här krisen kommer att blåsa över, men utmaningen att förklara hur fantastiskt bra franchise kan vara och hur det fungerar, den har vi kvar. Och den utmaningen kommer kännas ganska skön att ta tag i när vi slipper slåss mot virusbollen.

Linda Sandkvist är vd för franchisekedjan X-shape Fitness. X-shape Fitness grundades 2016 av Annika Holtet Wener och Linda Sandkvist. De hade båda haft diskbråck och testat EMS som träningsmetod och var förundrade över att metoden inte var mer spridd i Sverige. Efter noga övervägande gjorde de slag i saken, sa upp sig från sina respektive jobb och bytte helt inriktning i livet. I dag har de sin egen studio i Vasastan, en franchisetagare på Östermalm i Stockholm och en i Solna. Så snart det är möjligt öppnar ännu en studio i Nacka. De har som ambition att växa över hela Sverige. EMS är en av världens mest effektiva träningsmetoder. På 20 minuter får kunden ett träningspass som motsvarar flera timmar på traditionellt gym. Alla X-shapes studios har fullservicekoncept, träningskläder, handduk, duschartiklar och funktionsdryck ingår.