Vägen till franchising del 3: Expansion- och etableringsplan samt rekrytera franchisetagare

Expansion- och etableringsplan

En expansions- och etableringsplan ska tas fram. Hur stor är marknaden? Hur många enheter kan det bli i Sverige? Kan det bli aktuellt med en internationell expansion?

Vad ställs som krav på läget, orten, regionen eller landet för att vi tror att det ska fungera för en franchisetagare?

Det är ett spännande arbete att måla upp potentialen och förutsättningarna för kedjans expansion.Eftersom man aldrig riktigt kan veta hur stor kedjan kan bli ska man vara försiktig med att ge franchisetagaren exklusiv rätt till för stora områden. Bättre att bygga in en flexibilitet.

Expansionsplanen är också en viktig del i kalkylarbetet för att räkna på franchisegivarens potential och lönsamhet.

Rekrytera franchisetagare      

 

1. Kravprofil franchisetagare
Vem ska bli franchisetagare och var hittar vi dem? Som franchisegivare bör man noga fundera ut den kravprofil som har den främsta förutsättningen att lyckas som franchisetagare. Att också ha identifierat kritiska framgångsfaktorer för konceptet och etableringen är viktigt så att kravprofilen även matchar dessa. Det är franchisegivaren som vet detta bäst. Om man inte funderat igenom detta är det lätt att man väljer första bästa som visar intresse.

Till att börja med så är det två helt olika kategorier av franchisetagare som kan vara aktuella. Det ställer dessutom helt olika krav på sökprocessen. Kom ihåg att franchisetagaren inte är en fysisk person även om det låter som det (en tagare ungefär som arbetstagare) utan att det är alltid en juridisk person. De olika kategorierna är:
1.      En eller ett par privatpersoner som startar bolag som franchisetagare
2.      Redan befintliga etablerade företag, kan också vara en grupp finansiellt starka personer.

I den förstnämnda kategorin är det personerna bakom som man gör kravprofil på, deras personliga egenskaper och kunskaper. Medan det i den andra gruppen är företagsprofilen, positionen på marknaden mm som man definierar.

Som stöd för att ta fram en kravprofil för grupp 1 bör ett antal parametrar beaktas vilka anges nedan.

Inom parentes ges exempel på vad kravet kan vara. Ibland kan kravprofilen utmynna i en ”önskelista” som inte är realistisk. Då får man vara beredd på att göra avkall på vissa delar och istället fundera igenom vad som är absolut nödvändigt och vilka de mest kritiska framgångsfaktorerna är för just denna etablering.  




 Rekryteringsprocess

 Utifrån kravprofilen och de kritiska framgångsfaktorerna görs en plan för var man kan ska hitta dessa franchisetagare. Ett känt varumärke med många framgångsrika franchisetagare har ofta lätt att få nya franchisetagare. Många gånger hör de av sig själva till franchisegivaren och då kan utmaningen i rekryteringsprocessen mer handla om att snabbt sortera ut de bästa. Detta är givetvis ett mycket angenämt problem. nyare aktör får jobba hårdare i sitt sökande. Rekryteringsprocessen är hursomhelst relativt tidsödande eftersom det både är en rekryteringsprocess, införsäljningsprocess och finansieringsprocess. Den blivande franchisetagaren måste förstå verksamheten och bli attraherad av den likväl som erfarenheter, kompetens och personkemin med företagets ledning och övriga franchisetagare ska stämma. När båda parter är överens ska eventuella finansieringsinstitut involveras.

En effektiv rekryteringsprocess kräver dels ett praktiskt tillvägagångssätt men också en känsla för bedömning av situation och person.

Att rekrytera franchisetagare handlar för de allra flesta franchisekedjor lika mycket om införsäljning av konceptet som urval och bedömning. Processen är komplex eftersom det även inbegriper finansiering och att parterna ska komma överens om ett långsiktigt samarbete där ett franchiseavtal ligger i botten.  

Processen kan delas upp i följande faser;  
 ·        Definitionsfas

Franchisegivaren definierar franchisetagarprofilen för just den etablering man har framför sig och försöker samtidigt identifiera kritiska framgångsfaktorer för etableringen. Ibland är de givna och liknar tidigare etableringar, men ibland finns det faktorer som är speciella. Är man ny som franchisegivare så blir det givetvis ännu viktigare att analysera förutsättningarna.

·        Sökfas

Franchisegivaren väljer ut ett antal kanaler för att synliggöra att de söker franchisetagare. Den egna webbsidan, information till befintliga kunder, tidningsannonser, mässor, sociala medier samt rekryteringswebbsidor för franchisekedjor. Exempel på det sistnämnda är www.franchisefinder.se, www.franchisenet.se, www.franchisetorget.se och www.bolagsplatsen.se. Även allmänna rekryteringswebbsidor kan i vissa fall fungera, speciellt om webbsidan är nischad mot en viss bransch eller grupp människor.  Till skillnad från många andra länder i Europa och i världen, har vi har i Sverige ingen naturlig etablerad marknadsplats för givare och tagare att mötas på. På många andra ställen finns s.k. Franchisemässor som inte sällan också är den viktigaste kanalen för att rekrytera franchisetagare. Avsaknaden av detta gör att rekryteringsprocessen i Sverige ofta måsta inbegripa många olika aktiviteter på flera nivåer. I vissa svårare eller lite mer kritiska etableringar kan man även behöva söka upp eller headhunta franchisetagare.

·        Urval och införsäljningsfas

Franchisetagaren redogör för sin bakgrund, erfarenhet, förväntningar och om de möjligheter som finns till finansiering etc.  Franchisegivare eller dess representant presenterar konceptet och de ekonomiska förutsättningarna. Ömsesidigt gillande och förtroende skapas i denna fas. Processen kan bestå av ett eller flera möten och oftast skriver intressenten på sekretesspapper så att man kan vara öppen och transparent med alla uppgifter, kalkyler etc. I samband med detta brukar också den potentiella kandidaten kontakta andra franchisetagare i kedjan för att få ytterligare information och känsla för konceptet och samarbetet. Franchisegivaren bör även ta några referenser på franchisetagaren samt kontrollera kreditvärdighet och eventuellt även belastningsregister.

·        Finansieringsfas

Det vanligaste är att franchisetagaren behöver söka extern finansiering, d.v.s. låna pengar vilket ibland kräver såväl tid som en hel del engagemang från båda parter. Många gångar underlättar det om franchisegivaren personligen följer med till banken. Både för att skapa trygghet och legitimitet. Banken har ofta frågor till franchisegivaren såväl om konceptet som om ekonomin.

·        Avtalsfas

Parallellt med finansieringsprocessen gås avtalet igenom och så småningom när finansieringen är klar ska avtalet skrivas på. Viktigt är att franchisetagaren ska få tal del av och sedan kvittera mottagandet av det lagstadgade informationsmaterialet i god tid innan avtalet överlämnas. Franchisegivaren bör gå igenom avtalet från A till Ö tillsammans med kandidaten och säkerställa att alla delar har förståtts. Ibland kan det vara lämpligt att ta hjälp av en jurist eller annan rådgivare för att få innehållet förklarat. Det är viktigt att inblandade parter känns sig trygga med innehållet i avtalet. Förhoppningsvis kan man då lägga avtalet i byrålådan och aldrig behöva ta upp det igen på grund av oklarheter.  

·        Introduktionsfas

När avtalet är på plats och signerat så är det dags för introduktionsfasen. Då börjar själva arbetet med att starta igång franchisetagarens verksamhet. Franchisegivaren behöver vara delaktig och förankra att alla delar som diskuterats under rekryteringsfasen uppfylls.

 

Detta är ett utdrag från boken "Franchising: En introduktion". Den finns att köpa här.

Författare: Kristina Låftman