2018 talade Mikael von Bargen - Development Manager Sushirullen, Magnus Anåker - Kedjechef Doowin, Sonny Hedblom - Vd Kandyz, Anton Andersson - Partner Manager Ziik, Estelle Nordenfalk - Vd och Partner Yogayama samt Magnus Carlsson - Vd Reitan Convenience Sweden AB (Pressbyrån & 7-Eleven). Samt fördjupningsblock med ämnen som berör starta franchise, franchiserekrytering samt nya GDPR-lagens innebörd för franchisekedjor.
2017 Mats Hörnells berättelse om hur Wayne’s Coffee blev Sveriges första och enda KRAV-märkta cafékedja och hur de arbetar med att ständigt ligga i framkant i miljöfrågan vilket har blivit en viktig faktor i den framgångsrika franchisekedjans.Tim Biörck Eliasson från Husse delade med sig av erfarenheterna kring företagets internationella expansion och vägen till att idag finnas i närmare 50 länder världen runt där ett starkt och sammanhållet varumärke har en nyckelroll. Puls & Tränings grundare Leif Sager tog med oss på företagets resa mot 70 gym med hjälp av franchising, och berättade även hur företagets strategiska krishantering och tydliga vision löste motgångarna som uppkom på vägen. Klas Hedlund från Miljönären diskuterade utmaningarna kring att använda sig av franchising i en annars konservativa måleribranschen och om framgångsfaktorerna som har gjort företaget till ett av de största i sin bransch. På plats var även Christian Hedborg, konceptutvecklare på partnerkedjan VetFamily som berättade om hur företaget snabbt har lyckats etablera sig i Sverige med hjälp av en kedjestruktur.
2016 Årets tema var internationalisering, dagen startade med en introduktionsföreläsning om olika modeller för utlandsexpansion. Årets talare var bland annat Jonas Reinholdsson & Claes König från O'Learys, Carolina Winterliv från Card Group och Johan Isacson från Lindex.
2015 Detta år fick The Franchise Day ett tema som riktade sig mot restaurang och detaljhandeln. Anmärkningsvärt är att andelen franchiseföretag inom restaurang under senare år har ökat explosionsartat. Vi fick under dagen lyssna till Burger King, Boule Bar, Sibylla och Electrolux Home.
2014 Dagen syftade till att framgångsrika franchisesystem delade med sig av sin erfarenheter och kunskaper om hur det är att starta och driva en franchisekedja.
-Swedbanks Vd Michael Wolf introducerade dagen.
-Praktiska case redovisades om hur företag som Waynes Coffee, Kids2Home, Fastighetsbyrån och Naked Juicebar har byggt upp och skapat sina franchisekedjor. Detta ur såväl en nationell som internationell vinkel. Erfarenheter om såväl framgångsfaktorer som fallgropar delades generöst ut av grundare och företagsledare.
-Nyckeln till framgång i franchising är att hitta rätt franchisetagare. Hur detta går till och var man söker franchisetagare ägnade vi ett eget avsnitt åt med alla branschens specialister på plats!