Historik

Sedan 2010 har Franchise Group arrangerat The Franchise Day, en dag då man får ta del av andras erfarenheter av franchising och lära sig mer om hur det är att växa med franchising i Sverige och på internationell mark. Dagen består av korta föredrag där man får möta framgångsrika franchisegivare-och tagare som delar med sig av användbar information om hur man bygger upp, driver och lyckas med en franchisekedja. För att få en djup inblick i franchising som samarbetsform hålls även givande paneldiskussioner och frågestunder.

2018 talade Mikael von Bargen - Development Manager Sushirullen, Magnus Anåker - Kedjechef Doowin, Sonny Hedblom - Vd Kandyz, Anton Andersson - Partner Manager Ziik, Estelle Nordenfalk - Vd och Partner Yogayama samt Magnus Carlsson - Vd Reitan Convenience Sweden AB (Pressbyrån & 7-Eleven). Samt fördjupningsblock med ämnen som berör starta franchise, franchiserekrytering samt nya GDPR-lagens innebörd för franchisekedjor.

2017 Mats Hörnells berättelse om hur Wayne’s Coffee blev Sveriges första och enda KRAV-märkta cafékedja och hur de arbetar med att ständigt ligga i framkant i miljöfrågan vilket har blivit en viktig faktor i den framgångsrika franchisekedjans.Tim Biörck Eliasson från Husse delade med sig av erfarenheterna kring företagets internationella expansion och vägen till att idag finnas i närmare 50 länder världen runt där ett starkt och sammanhållet varumärke har en nyckelroll. Puls & Tränings grundare Leif Sager tog med oss på företagets resa mot 70 gym med hjälp av franchising, och berättade även hur företagets strategiska krishantering och tydliga vision löste motgångarna som uppkom på vägen. Klas Hedlund från Miljönären diskuterade utmaningarna kring att använda sig av franchising i en annars konservativa måleribranschen och om framgångsfaktorerna som har gjort företaget till ett av de största i sin bransch. På plats var även Christian Hedborg, konceptutvecklare på partnerkedjan VetFamily som berättade om hur företaget snabbt har lyckats etablera sig i Sverige med hjälp av en kedjestruktur.

2016 Årets tema var internationalisering, dagen startade med en introduktionsföreläsning om olika modeller för utlandsexpansion. Årets talare var bland annat Jonas Reinholdsson & Claes König från O'Learys, Carolina Winterliv från Card Group och Johan Isacson från Lindex.

2015 Detta år fick The Franchise Day ett tema som riktade sig mot restaurang och detaljhandeln. Anmärkningsvärt är att andelen franchiseföretag inom restaurang under senare år har ökat explosionsartat. Vi fick under dagen lyssna till Burger King, Boule Bar, Sibylla och Electrolux Home.

2014 Dagen syftade till att framgångsrika franchisesystem delade med sig av sin erfarenheter och kunskaper om hur det är att starta och driva en franchisekedja. 

-Swedbanks Vd Michael Wolf introducerade dagen.

-Praktiska case redovisades om hur företag som Waynes Coffee, Kids2Home, Fastighetsbyrån och Naked Juicebar har byggt upp och skapat sina franchisekedjor. Detta ur såväl en nationell som internationell vinkel. Erfarenheter om såväl framgångsfaktorer som fallgropar delades generöst ut av grundare och företagsledare.

-Nyckeln till framgång i franchising är att hitta rätt franchisetagare. Hur detta går till och var man söker franchisetagare ägnade vi ett eget avsnitt åt med alla branschens specialister på plats!

2013 inleddes The Franchise Day med en introduktion av Michael Wolf, VD för Swedbank, följt av Morten Vinje från Mobilizera som berättade om företagets motor nämligen deras unga säljkraft. Anders Lindgren, medgrundare till Itrim, var på plats och berättade om vägen från idé till ett internationellt koncept. Anders har själv lång erfarenhet från att bygga upp verksamheter inom ett flertal olika branscher. Eva Karlsson, franchisetagare till Itrim i Spånga och Brommaplan delade med sig av sina erfarenheter. Efter lunchen var det dags för Per Johnler, VD för Swedbank Franchise, att prata om hur de arbetar med franchising i sina franchisekedjor för att frigöra kreativitet, skapa framgång och locka fram entreprenören i människor. Under eftermiddagen fick vi även höra Michaël Berglund, grundare av Michaël Berglund Search Group och Mattias Hedwall, advokat och partner på Baker & McKenzie. Dagen avslutades med att Göran Grell, VD på Arken Zoo, diskuterade långsiktig lönsamhet inom zoo-butikskedjan och Anders Svensson, f.d. VD på Svensk Franchise, var på plats för att berätta mer om vad Svensk Franchise kan göra för franchising i Sverige.

2012 var The Franchise Days tredje år. Detta år var Mikael von Bargen från en av de främsta franchisekedjorna i världen, nämligen Subway, med och berättade om hur Subway har satt upp sin franchisemodell i Sverige. Doug Chamberlain med bakgrund från amerikanska franchisekedjor som Holiday Inn och Applebee’s och även Naked Juicebar var på plats. Han talade om koncept i hotell-och restaurangbranschen i både USA och Sverige, från en franchisetagares perspektiv. Johan Eyram Isacson, Head of Business Area Franchise på  Lindex berättade om varför den svenska modejätten Lindex använder franchising som verktyg för internationell expansion. Deltog gjorde också Erik Grönwall, VD för Svensk Direktreklam som berättade om franchisekedjans olika faser den har genomgått under 30 år som företag. Ett spännande föredrag hölls av Johan Graffner, CEO på T-shirt Store om deras expansion över världen. 

2011 var det dags igen, inspirationsdagen var fylld med praktiska råd och tips. Det här året gästades The Franchise Day av Madeléne Granath, från Reitan Servicehandel (Pressbyrån och 7-eleven) som pratade om kompetensutveckling inom franchisekedjor. Catharina Rodling, Franchise Manager på Kahls The & Kaffehandel, var där och berättade om franchising inom detaljhandeln och jämförde olika koncept. Deltog gjorde också Utvägens VD Per Öster, som med hjälp av franchising har blivit marknadsledande inom brandskydd och utrymning. Om en imponerande snabb och lönsam expansion i industriföretaget Wisy Fönster & Montage berättade Divisionschefen Richard Zetterstedt. Per Johnler ordförande i Swedbanks Fastighetsbyrå och Juristbyrå avslutade med att berätta om framgångsfaktorer i uppgång och nedgång i deras franchisekedjor. 

Under The Franchise Days första år, 2010, var bland andra Jonas Reinholdsson grundare till O'Learys, Maria Wirén grundare och VD för Naked Juicebar och Per Sundström, grundare för xtravaganza på plats. De berättade sina historier om hur de med hjälp av franchising lönsamt har expanderat och vad de har lärt sig på vägen.

Huvudpartner

Partners