Hur attraktivt är ditt employer brand?

Är du franchisegivare och behöver rekrytera franchisetagare till ditt varumärke? Tycker du det är svårt att få tag i rätt kandidater? Har du ställt dig frågan hur attraktivt ditt erbjudande och ditt varumärke är? Detta är vanliga frågor hos många franchisegivare. Vår konsult Andreas Mühlich, som jobbar med koncept, marknad- och kommunikationsfrågor, fördjupar sig i byggandet av en franchisekedjas "employer brand". 

Du är inte ensam om att tycka att det är en hyggligt stor utmaning i att hitta rätt franchisetagare. Du vet, precis som vi, att med rätt franchisetagare så växer du kedjan samtidigt som kraften i varumärket ökar. Med fel franchisetagare däremot, får det motsatt effekt. Och arbetar du inte aktivt med ditt employer brand, ja då händer det oftast ingenting. 

Så var ska man då börja? Jo, börja med att gå igenom vad du har att erbjuda och hur du uttrycker det erbjudandet, alltså själva paketeringen av ditt varumärke och ditt affärsupplägg. Har du några direkta konkurrenter, eller andra franchisesystem som är nära ditt eget? Kartlägg hur deras erbjudande ser ut, och hur det är förpackat. Ställ dig frågan vem eller vilka skulle vara intresserad av det och var hittar jag dem? 

Tänk igenom din process. Vad måste du göra för att kunna attrahera? Vad måste du göra för att börja ringa, maila och träffa potentiella nya franchisetagare? Vad måste du ha för material? Räcker företagets powerpoint och broschyr som togs fram för tre år sen? Bör ni tänka helt nytt? Ta fram idéer som sätter sig och som går lite utanför de klassiska ramarna? Hur är vårt varumärke representerat på sociala media? Vem är ansvarig för det arbetet?  

Det tar ofta tid och brukar vara ganska krävande. Förutom att ta fram nytt material eller uppdatera det gamla så ställs det krav på planering, genomförande och uppföljning och därtill ska också tilläggas noggrannhet och professionalism i samtliga kontakter. Du måste ha en idé, en tanke och en plan för hur processen ska gå till, samtidigt bör den inte vara för rigid utan din plan och ditt upplägg måste kunna anpassas till de kandidater som du får kontakt med. Det är värt att fundera på behovet av en beteendeanalys och framförallt uppföljningen av denna. Det minimerar riskerna att rekrytera fel. Som vi vet så kostar det inte bara tid och pengar, utan det kan också stå ditt varumärke dyrt. 

Den dagen du och din nya franchisetagare är överens om att starta en ny franchiseenhet då börjar ett nytt kapitel. Den första tiden är mycket avgörande för den fortsatta framgången. Vilket stöd ger du? Vad kräver du tillbaka och hur ser uppföljningsrutinerna ut? Som du hör så är det en hel del frågor att ta ställning till för att kunna rekrytera. Och rekrytera rätt. Börja gärna själv, men vi finns här om du behöver hjälp och stöd i det arbetet.


Har du funderingar på hur du kan stärka ditt "employer brand"? Kontakta Andreas Mühlich, seniorkonsult inom marknadsföring samt start av franchisesystem:
Tel. +46 73 - 442 46 32
andreas.muhlich@franchisegroup.se